Nyårsafton

1 jan

I år funderade vi (brorsan och jag) på vad vi skulle göra på nyår. Det hela slutade med att vi bestämde oss för att åka ner till Tidaholm och överaska ett par goda vänner som skulle spela där. Sagt och gjort efter tre telefonsamtal var så biljetter och hotell bokat.

På väg mot Tidaholm

kl 10.30 rullade den vita volvon från lusasken söder över. Första stoppen blev Otterbäcken som vi tog oss en snabb bensträckare mest för att kolla in bandymetropolen. Vi insåg ganska snart att det var stendött i hela samhällen så vi fortsatt rullandet ner mot Mariestad – Skövde. Vi stannade till i Tidan för ytterligare en bensträckare och fotografering av VAD:s kyrka. I Hedhamra blev det med ett stopp för att få l lite soppa i bilen.

Efter lite mer åkande så kom vi då fram till metropolen Tidaholm. Det började med ett besök på välkända Rosseis gatukök. Där blev det lite skrovmål innan vi tog oss till Hotell Emanuelssons där vi skulle bo. Ett trevligt litet hotell med enkla rum. Efter detta tog vi oss en liten tur på stan för att utforska den lite mera.

Min nyårsstass

Skjorta: H&M
Slips: Zarcillo
Byxor. Cheap Monday
Väst: HM
Bälte: okänd butik

Tillbaks sedan på hotellet för att göra sig lite nyårsfin med det ena och det andra. Stassen skulle bli slips, skjorta väst och finbrallor. En dusch och påklädnad till tonerna till av musik från dansbandskampen. Efter en halvtimme så var man så klar. hade glömt sminkboxen hemma så det blev lite panik. Ha Ha Ha.
Men som tur var hade man hårgelen med sig.

När vi kom ut på trappen möttes vi Thomas som lirar trummor. Snacka om tappad haka. Men det är alltid kul att göra det oväntade och överaska folk. Vi tog sedan en promenad till 4uran huset. Vägen dit var spännande. Men vad är det som säger att man alltid måste ta den raka vägen dit. Är man i Tidaholm för första gången så vill man ju se sig om lite. Till slut så kom vi rätt tack vare ett par som också skulle dit.

Middagsgäster

Står man utanför så tror man inte att det är en festlokal men innanför var det festfint. På övre planet fanns där en matsal där vi blev serverade en god tre rätters middag. Förrätten bestod av en god Laxros i räkhack som serverades med gott kuvertbröd. Till varmrätt: blev det Mozarella & basilikafylld parmainlindad fläskfilé, med god portvinssås och farinstekt kulpotatis. Kunde inte bli smaskigare. Till dessert hade dom tänkt sig Creme brulee, toppad med chokladtryffel & hallon men det fick jag avstå. Jag är ju allergisk mot choklad så jag fick något annat gott utan choklad med olika bär. Gott var det i alla fall.

Therese i Excess

Efter att maten glidit ner så var det så dags att förflytta siog en trappa ner för dansen till Excess. Jisses vilket drag det blev från första till sista dans. Therese och grabbarna verkade ha laddat till tusen för denna kvällen. För den energin dom hade har man sällan skådat från ett dansband. Men det var kul som attans.

Fyrverkeri i närbild

23.50 flaggade Thomas för att det snart skulle bli fyrverkerier. Förhoppningsfull tog man sin nyårsskål och skulle vandra ut då vakterna stoppade oss och berättade att det var alkoholförbud utanför. Okej bara att stå innanför och skåla då. Men som sa inget om man fick ha sprit i kroppen med sig ut. Så jag vandra utanför och beskådade det fina fyrverkeriet som Göteborgs fyrverkerifabrik sköt upp. Så vackert det var. Anledningen till detta firande var den att Tidaholm Stad 2010 firar 100 år.

Markus med lite hallonsaft

Hallonsaft en nyårsafton är aldrig fel. Dock vet jag inte vasd Tidaholmarna gjort med sin hallonsaft för den var stark. När jag frågade dem hade dom hällt i lite baccardi och gjort om det till en breezer. Men det smakade gott ändå.

4/5 av Excess

Lite lätt frusen tog man sig in igen och dansen till Excess fortsatte. Det var kul att se publiken var i gång hela kvällen. Det lilla dansgolvet var fullt från första till sista dans. Kl 02.00 när sista tonerna klingat ut bjöds det på ett extranummer. Alltid kul! Då återstod bara det roliga, alltså det banden får betalt för Att rodda all utrustning. Allt som packats upp ska nu packas ner i diverse lådor. Det gick tämligen snabbt.

Mer intressant än så här blir inte en roddning

När så allt var nedpackat tog vi farväl av orkestern. Alla i bandet utom trummisen skulle fara med bussen till Jönköping/Nyköping. Thomas med fru hade tagit in på samma hotell som vi och dom var snälla så vi fick lifta med tillbaka. Tusen tack!!!!

Hotell Emanuelsson

Utvilade dagen efter vaknade vi utvilade och tog en skön frukost tillsammans med Thomas och hans fru. Personalen från fyrverkerifabriken gjorde samma sak. Mycket trevligt värdpar var det som hade hotellet och som fixat trevlig frukostbuffé. Vädret ute var något snöigt så broder och jag beslöt oss för att åka direkt hemåt. Det slutade snöa ju längre uppåt vi kom. Vi rullade i i Lusasken runt halv ett.

Här kommer en video på Excess. ”Hålla dig hårt i min famn” heter den.