Barcelona dag 4

3 mar
Regencia Colon Hotel

Så här ser vårt hotell ut. Tänkte visa det så att ni alla ser. Ett riktigt mysigt hotell som jag skrivit tidigare. Dock lite lyhört. Men det är bara charmigt. Första dagen trodde jag att dom duschade i vårt badrum men det var vår granne som tappade upp ett bad. Så vi beställde in något att dricka. Efter lite om och men så kom så drickan + en massa snacks. Vi drick upp det vi beställt och gick vidare i jakten på tapas.

Rundtursbussen

I dag skulle vi ta oss en busstur ner till hamnen för att spana in läget. Men innan dess skulle vi kika lite på OS-byn. På väg dit passerade vi Sagrada Família (katalanska: Heliga Familjen) som är en mycket stor kyrka som ritades av arkitekten Antoni Gaudí.

Sagrada familia

La sagrada familia började byggas 1882 men är fortfarande långt ifrån klar. Bland annat återstår byggandet av det centrala kyrktornet (170 meter högt). År 2010 fanns det planer på att färdigställa kyrkan till år 2026, till 100-årsminnet av Gaudís död, men tidsplanen är omdiskuterad. Inträdesavgifterna (18 miljoner euro år 2009) är idag de enda medel som bekostar det fortsatta bygget av La sagrada familia, som ägs av en privat stiftelse. Det var riktigt kul att se denna på riktigt. Kön för att komma in i själva kyrkan var lååååång. Här ligger Ullared i lä. Men att bara få se den var mäktigt, kyrkan alltså.

Efter stund bussåkande kom vi så till OS byn. För er som inte vet så vart Barcelona värd för dom olympiska sommarspelen 1992.

OS-Byn

IOK-presidenten Juan Antonio Samaranchs hemstad Barcelona valdes ut i konkurrens av Paris, Belgrad, Amsterdam, Brisbane och Birmingham. Det var meningen att Freddie Mercury skulle sjunga sin låt Barcelona med Montserrat Caballé, men han dog året innan i AIDS. Den handikappade bågskytten Antonio Rebollo tände den Olympiska Elden genom att skjuta en brinnande pil i eldskålen.

Arenan i OS-Byn
Eldskålen i OS Byn

Själv eldskålen var inte alls stor. Den påminde mer om en mindre wokpanna från ICA.
Inte alls så stor och pampig som man skulle kunna tro.

På bussen igen som rullar vidare genom Barcelona. Bra väder även denna dagen. Varmt och mycket sol. Gissar på att det är uppåt 25 plusgrader i solen. Det inte helt fel om man säger så. Snart så stannar bussen till nere vid hamnområdet.
Där blev det lite shopping i en stor galleria som finns där. Många trevliga butiker.

Shopping

Mycket rebajas i butikerna. Sånt gillar vi :)

När vi shoppat klart gick vi ut och kikade på dom stora lyxbåtarna som fanns där. Många miljoner som låg i hamnen där.

Hamnen i Barcelona

Vi bestämde oss för att äta lite lunch i hamnen. Det blev lite blandad mat för oss idag. Vissa åt svärdfisk, andra läckerheter från havet, pizza och Paella. Jag som är lite känslig för skaldjur högg in på en pizza. Den smakade gott i solskenet.

Paella

På bilden ovan ser ni rätten paella. Det är en typisk spansk maträtt som numera är spridd till många länder. Rätten har fått sitt namn av kärlet den tillagas i ett stort stekkärl. Den kan innehåller en blandning av kött och råvaror från land och hav: fisk, blåmusslor, kräftor och snäckor. Detta serveras med ris lite paprika, lök, vitlök, tomat, saffran, olivolja och garrofó (stora vita bönor).

Shopping

När vi alla njutit klart av den goda maten tog vi en promenad inmot city igen för att kika lite i affärer. Själv skulle jag göra några inköp till familjen. Mamma skulle få en lila scarf och pappa något drickbart. Brorsan hade jag redan köpt en present åt. En vimpel med FC Barcelona.

Folk på gatorna

I dag var det sista kvällen i Barcelona . Vi hade bestämt oss för att käka Tapas på någon trevlig restaurang. Det är ju något man måste göra när man är i Spanien. Tapas är ett samlingsnamn för smårätter som härrör från just Spanien, men har influenser från hela Medelhavet.
Men vi tar lilla rundan från början i lite bilder.

Babia Barcelona

Började med att besöka vår vän nära hotellet. Babia som var en riktigt mysig lite pub som även serverade mat. Där var det fullknökat varje kväll när gick förbi. Trångt med hjärtligt. Lite engelskt stuk på stället där specialitén verkade vara fatöl.

Stoke

Sen bar det av till ett ställe som en ”inkastare” delade ut flyers för. Det lät lockade så vi begav oss dit. STOKE var kanske inte var det bästa stället men det funkade. Då vi var ett stort sällskap så tänkte vi ta övervåningen i beredskap. Men när vi kom upp och såg den ”porriga” belysningen och dom skumma röda höga skinnsofforna som mer likande britsar gick vi ner igen. Fick då informationen om att köket hade stängt men att det gick bra att ta sig något att dricka.

Liten gränd i Barcelona

Så här kan det se ut i gränderna i Barcelona. Det fans många små butiker, cafeer och restauranger inne i gränderna med. Vi travade runt lite innan vi fann vår vän Victor. Jag antar att han hette så. Eller i alla fall så heter restaurangen så. El Cafe D’en Victor. Där åt vi tapas i mängder och målde allmänt gött när vi nöjd av vår sista utekväll i Barcelona.

El Cafe D'en Victor

Jag tog ingen bild på stället i kvällsljus så det får bli en bild i dagsljus. Det fungerar ju lika bra det. Kom ju nyss på att vi käkade frukost här om dagen på just Victors.

Jag på hotellrummet

Efter att vi ätit klart och njutit av god mat och dryck hos El Cafe D’en Victor drog vi oss så sakteliga tillbaka till hotellet för lite god nattsömn.