Recension: Skåningarna – En kväll med oss

20 apr

SKÅNINGARNA – EN KVÄLL MED OSS
Betyg 4 (stark!)
Skivbolag: Atenzia Records
Antal låtar: 12

Skåningarna bildades först som en duo som sedan blev en trio. Tanken från början var att man skulle åka runt på privata fester, föreningsdanser och andra event i södra Sverige och framförallt Skåne. Men detta ”hobbyprojekt” tog fart spelningar från hela Sverige rullade in och man utökades snabbt till en kvartett. Bandet består idag utav Joel Andreasson som sjunger och spelar gitarr, Mats Gustafsson som trakterar klaviatur, dragspel och svarar för en del av sången, Håkan Larsson på trummor samt Antti Johansson som blåser sax, spelar gitarr och svarar för lite sång. För drygt ett år sedan deltog man på Nöjeskällans forum i Huskvarna där man gjordes tor succé. Och efter att själv ha upplevt bandet live kan jag förstå succén.

Nu har bandet släppt sitt debut album med titeln ”En kväll med oss”. Och en helkväll är precis vad man får när man lyssnar på denna platta som håller riktigt hög klass som debutalbum. Man blir på riktigt gott danshumör från första tonen. Joel Andreasson med förflutet i Donnez och Canyons svarar för sången på plattan har en riktig personlig röst som ger profil till bandet. Plattan inleds med ”Jag kör genom natten” som tidigare släppts som singel. Ett härligt öppningsspår skrivet av Agneta Mårtensson och Jonas Lindau som inspirerar till fortsatt lyssning av plattan. Även spår två, lite mer fartigare ”Vid foten av Texas” av Donald Laitila (Donnez) och Anders Larsson (Streaplers) är av god kaliber. ”Måndag” av Thomas Berglund och Ulf Georgsson är ett till fartigt spår som man blir pigg och glad av att höra. Man har på plattan fåt låtar levererade av gräddan av låtskrivareliten i Sverige just nu.

Andra goda spår jag gärna lyssnar på är ”Två ögon blå” av Martin Ekwall och Lennart Dahlberg, ”Ingen annan är som du” av Nick Borgen och ”Den du helst av allt vill ha” av Tony Johansson och Ulf Georgsson. Det är en bra mix mellan ”eget” material kontra covers.

Som producent och arrangör hittar vi Donald Laitila som hjälp till med det mesta i studion. Alltsammans är fint paketerat.
En utmärkt fräsch mogendansplatta som inspirerar till både dans och lyssning. Snyggt omslag dessutom som ger minnen till sommaren.
Bra jobbat grabbar!!!